Na osnovu člana 76 stav 4 Zakona o životnoj sredini (“Službeni list Crne Gore”, br. 052/16, 073/19), člana 13 Statuta Fonda za zaštitu životne sredine („Službeni list CG”, broj 61/19), Pravilnika o uslovima koje moraju ispunjavati korisnici, načinu dodjeljivanja i korišćenju sredstava Fonda za zaštitu životne sredine, Pravilnika o postupku objavljivanja javnog konkursa, vrednovanju prijava i odlučivanju o odabiru korisnika sredstava Fonda za zaštitu životne sredine, Pravilnika o načinu praćenja namjenskog korišćenja sredstava Fonda za zaštitu životne sredine, Programa razvojne saradnje između Vlade Crne Gore i Vlade Republike Slovenije za period 2024-2025 zaključenog na osnovu Sporazuma o razvojnoj saradnji između Vlade Crne Gore i Vlade Republike Slovenije potpisanog dana 07.02.2008. godine, Sporazuma o donaciji zaključenog između Centra za međunarodnu saradnju i razvoj Slovenije (CMSR) i Fonda za zaštitu životne sredine Crne Gore potpisanog dana 11.04.2025. godine i Odluke Odbora direktora o raspisivanju Javnog konkursa broj 01-077/25-491/3 od 13.05.2025. godine, Fond za zaštitu životne sredine Crne Gore
(u daljem tekstu: Eko-fond) objavljuje:
JAVNI KONKURS
ZA DODJELU BESPOVRATNIH FINANSIJSKIH SREDSTAVA FIZIČKIM LICIMA,
ZA ULAGANJE U POBOLJŠANJE ENERGETSKE EFIKASNOSTI OBJEKATA I
UPOTREBU OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE
PREDMET
Predmet javnog konkursa je dodjela bespovratnih finansijskih sredstava fizičkim licima, u cilju podsticanja ulaganja u veću energetsku efikasnost i korišćenje obnovljivih izvora energije u objektima, na teritoriji svih opština u Crnoj Gori.
Ukupan budžet za podršku fizičkim licima na implementaciji mjera energetske efikasnosti u domaćinstvima iznosi 350.000 €.
Ovim javnim konkursom predviđena je dodjela bespovratnih finansijskih sredstava za implementaciju jedne ili više sljedećih mjera:
- Ugradnja termoizolacije na fasadi stambenog objekta;
- Ugradnja termoizolacije na tavanu ili krovu objekta;
- Ugradnja termoizolacije na podu na tlu ili prema negrijanom podrumu;
- Ugradnja energetski efikasne fasadne stolarije (DRVO, ALU i PVC);
- Ugradnja peći i kotlova na drvenu biomasu (pelet) za grijanje objekta;
- Ugradnja visokoefikasnih toplotnih pumpi za grijanje objekta;
- Ugradnja solarnih kolektora za grijanje objekta i / ili zagrijavanje vode;
- Ugradnja fotonaponskih sistema za proizvodnju električne energije – „off grid“.
Bespovratna finansijska sredstva mogu se dodijeliti isključivo za nova ulaganja, koja otpočnu sa realizacijom nakon objave Javnog konkursa, odnosno nakon potpisivanja Ugovora, i budu završena do 31.08.2025. godine.
II OPIS PROGRAMA
Za implementaciju Javnog konkursa za dodjelu bespovratnih finansijskih sredstava fizičkim licima, za ulaganje u poboljšanje energetske efikasnosti objekata i upotrebu obnovljivih izvora energije odgovoran je Fond za zaštitu životne sredine (u daljem tekstu: Eko-fond).
Planirane aktivnosti:
- Prijavljivanje zainteresovanih fizičkih lica na javni konkurs;
- Evaluacija podnešenih prijava (zahtjeva) od strane Eko-fonda;
- Donošenje odluka o odabiru korisnika i potpisivanje ugovora, za prijave koje budu pozitivno ocijenjene;
- Sprovođenje aktivnosti na implementaciji mjera poboljšanja energetske efikasnosti i upotrebe obnovljivih izvora energije;
- Upućivanje zahtjeva za isplatu i dostavljanje dokaza o završetku aktivnosti;
- Isplata odobrenih finansijskih sredstava od strane Eko-fonda, na račun Korisnika.
III CILJ PROGRAMA
Glavni cilj programa je povećanje energetske efikasnosti u sektoru domaćinstava i upotreba obnovljivih izvora energije.
Specifični ciljevi i rezultati koji se očekuju nakon završetka sprovođenja javnog konkursa su sljedeći:
– Unapređenje energetskih karakteristika stambenih objekata;
– Doprinos smanjenju emisija gasova staklene bašte;
– Veće korišćenje obnovljivih izvora energije u sektoru domaćinstava;
– Smanjenje potrošnje energije;
– Smanjenje troškova za energiju;
– Unapređenje komfora u stambenim objektima;
– Razvoj tržišta efikasnih materijala i tehnologija.
IV PROCEDURA REALIZACIJE JAVNOG KONKURSA
Podnosilac prijave – fizičko lice (građanin) koji ispunjava uslove shodno ovom javnom konkursu, vrši unos potrebnih podataka, prikupljanje neophodne dokumentacije i fotografija i podnošenje zahtjeva, isključivo elektronski, putem portala Eko-fonda: portal.eko-fond.co.me
Spisak neophodne dokmentacije nalazi se u tački X.
U postupku razmatranja podnešenih prijava, sprovodi se administrativno – tehnička provjera priložene dokumentacije u odnosu na sledeće kriterijume:
- Podnosilac prijave je punoljetno fizičko lice;
- Podnešen je jedan zahtjev i to za jedan objekat;
- Podnešena je potpuna i ispravna dokumentacija propisana Javnim konkursom;
- Sadržaj prijave je ispunjen na obrascima propisanim Javnim konkursom;
- Ispunjeni su tehnički zahtjevi propisani javnim konkursom.
Administrativno – tehničku provjeru podnešenih prijava vrši komisija, koju posebnom odlukom formira izvršni direktor Eko-fonda. Provjeru podnešenih prijava, Komisija vrši kroz evalutorski dio portala Eko-fonda.
Prijave koje nisu potpune, nisu podnesene u predviđenom obliku i predviđenom roku, ili ne ispunjavaju uslove ovog konkursa, biće odbijene bez mogućnosti dopune.
Za prijave čija dokumentacija bude ocijenjena kao potpuna i u skladu sa uslovima javnog konkursa, Eko – fond će donijeti Odluku o odabiru korisnika bespovratnih finansijskih sredstava. Po donešenoj Odluci, Eko-fond će sa Korisnikom potpisati Ugovor o dodjeli bespovratnih finansijskih sredstava.
Odluke o odabiru korisnika i Nacrt ugovora o dodjeli bespovratnih finansijskih sredstava kao i termin potpisivanja Ugovora, Eko-fond će dostavljati Korisnicima putem elektronske pošte. Nakon potpisivanja Ugovora od strane Korisnika i Eko-fonda, Korisnik može početi sa realizacijom aktivnosti. Rok za realizaciju i izvještavanje o realizovanim aktivnostima je 31.08.2025. god.
Iznos bespovratnih finansijskih sredstava Eko-fonda, naveden u Ugovoru, bazira se na procjeni troškova iz ponude koju je Korisnik priložio u sklopu prijavne dokumentacije i ujedno predstavlja gornju granicu koju Eko-fond može isplatiti. Svi eventualni nepredviđeni radovi, viškovi radova i naknadni radovi koji se pojave u toku izvođenja radova, padaju na teret Korisnika.
Po završetku izvođenja radova, Korisnik, putem portala, dostavlja Eko-fondu potvrdu sa da su radovi završeni, fotografije u toku izvođenja radova, fotografije izvedenog stanja, zahtjev za isplatu odobrenih finansijskih sredstava, fiskalizovan račun na ime korisnika, sa prikazanom ukupnom vrijednosti radova datumom izdavanja računa, kao i dokaz o izvršenoj uplati (dokaz u vidu izvoda iz bankovnog računa, potvrde banke o uplati, uplatnice/priznanice ili drugi odgovarajući dokaz). Obrasci potvrde / zahtjeva za isplatu, kao i izvještaja sa foto dokumentacijom, sastavni su dio dokumentacije Javnog konkursa, i mogu se preuzeti sa sajta ili portala Eko-fonda.
Datum izdavanja računa smatraće se datumom završetka radova. Nakon provjere dostavljene dokumentacije i pozitivne ocjene iste, Eko-fond donosi Odluku o isplati i vrši uplatu finansijskih sredstava na račun Korisnika naveden u prijavnoj dokumentaciji, čime se predmetna prijava smatra završenom.
Eko-fond ima pravo da u svakom trenutku tokom vršenja evaluacije prijave i/ili tokom realizacije aktivnosti na objektu, vrši terenske kontrole i utvrđivanje činjeničnog stanja.
NAPOMENE: Ukoliko su radovi na sprovođenju mjera energetske efikasnosti i upotrebe obnovljivih izvora energije na objektu, započeli u bilo kom trenutku, prije potpisivanja Ugovora o dodjeli bespovratnih finansijskih sredstava, Korisnik gubi pravo na sufinansiranje od strane Eko – fonda, za šta će se donijeti posebna Odluka o odbijanju. Korisnici koji do 31.08.2025. ne dostave Eko-fondu gore navedenu dokumentaciju i dokaze o završenim radovima, gube pravo na odobrena bespovratna finansijska sredstva.
V KORISNICI SREDSTAVA
Pravo na sredstva sufinansiranja u skladu sa ovim Javnim konkursom mogu ostvariti punoljetna fizička lica sa područja svih opština u Crnoj Gori, i to:
- vlasnici, suvlasnici, korisnici postojećih legalnih objekata individualnog stanovanja – kuća (moguća prijava za sve mjere);
- vlasnici, suvlasnici, korisnici postojećih nelegalnih objekata individualnog stanovanja – kuća kojima je donošeno Rješenje o odobrenju legalizacije (moguća prijava za sve mjere)
- vlasnici, suvlasnici, korisnici postojećih stambenih jedinica (stanova) u okviru legalnih kolektivnih stambenih zgrada (moguća prijava za mjere 4,5,6).
Podnosioci prijave koji nisu vlasnici predmetne nekretnine u obimu prava 1/1 (vlasništvo 100%), dužni su u sklopu prijave, podnijeti i saglasnost vlasnika – obrazac 1, odnosno saglasnost suvlasnika – obrazac 2. Navedene saglasnosti moraju biti ovjerene od strane notara, suda ili opštine.
VI USLOVI ZA KORISNIKE
Građani koji iskažu intersovanje za prijavu na Javnom konkursu, moraju ispunjavati i biti saglasni sa sledećim uslovima:
– Podnosilac prijave je punoljetno fizičko lice;
– Vlasnik objekta navednog u prijavnoj dokumentaciji je punoljetno fizičko lice;
– Sve prihvatljive aktivnosti mogu se sprovesti isključivo u objektima namijenjenim stanovanju;
– Podnosilac prijave, pod punom ličnom, materijalnom i krivičnom odgovornošću je odgovoran za tačnost, vjerodostojnost i međusobnu usaglašenost unešenih podataka, priloženih dokumenata i fotografija.
– Podnosilac prijave je vlasnik ili suvlasnik ili korisnik postojećeg legalnog objekta individualnog stanovanja – kuće;
– Podnosilac prijave je vlasnik ili suvlasnik ili korisnik postojećeg bespravno sagrađenog objekta individualnog stanovanja – kuće, za koji je donešeno Rješenje o odobrenju legalizacije;
– Podnosilac prijave je vlasnik ili suvlasnik ili korisnik postojeće stambene jedinice (stana) u okviru legalnih kolektivnih stambenih zgrada. Ukoliko se stan nalazi u zgradi koja je sagrađena bez građevinske i/ili upotrebne dozvole, stan ne može biti predmet prijave u sklopu javnog konkursa.
– Podnosioci prijave koji nisu vlasnici predmetne nekretnine u obimu prava 1/1 (vlasništvo 100%), dužni su u sklopu prijave, podnijeti i saglasnost vlasnika – obrazac 1, odnosno saglasnost suvlasnika – obrazac 2. Navedene saglasnosti moraju biti ovjerene od strane notara, suda ili opštine.
– Podnosilac prijave se prijavljuje za sprovođenje mjera poboljšanja energetske efikasnosti isključivo na jednom objektu – jedna kuća ili jedan stan. U okviru prijave, Podnosilac može izabrati jednu ili više mjera poboljšanja energetske efikasnosti i upotrebe obnovljivih izvora energije.
– Podnosilac prijave podnosi prijavu isključivo sa svog korisničkog naloga. Ime i prezime podnosioca prijave moraju biti identični imenu i prezimenu na korisničkom nalogu.
– Iznos sredstava, odnosno procenat podsticaja koji sufinansira Eko-fond, pojedinačno po mjeri, ne može biti veći od maksimalnog procenta odnosno iznosa sredstava, navedenih u Tabeli 1. Ukupni Maksimalni iznos bespovratnih finansijskih sredstava koji se može dodijeliti jednom korisniku predstavlja zbir pojedinačnih makismalnih iznosa po mjerama za koje se korisnik prijavio.
– Korisnik je obavezan da u potpunosti obezbijedi sredstva za finansiranje radova na realizaciji mjera za koje se prijavio iz sopstvenih ili drugih izvora. Za finansiranje aktivnosti predviđenih ovim Javnim konkursom, korisnik NE MOŽE koristiti sredstva iz javnih izvora, odnosno iz državnog budžeta i sredstava Evropske unije i drugih međunarodnih izvora finansiranja. Korisnik MORA u potpunosti izvršiti isplatu finansijskih sredstava izvođaču/dobavljaču radova čiju ponudu je priložio u prijavi, prije nego što uputi zahtjev Eko-fondu za isplatu odobrenih bespovratnih finansijskih sredstava.
– Iz sredstava sufinansiranja od strane Eko-fonda mogu se finansirati samo prihvatljive aktivnosti i troškovi koji se odnose na prihvatljive aktivnosti u okviru programa. Sve ostale aktivnosti i troškovi padaju na teret Podnosioca prijave u punom iznosu.
– Ukoliko se u toku izvođenja radova pojave naknadni i/ili nepredviđeni radovi, kao i viškovi radova u odnosu na prvobitnu ponudu i predmjer, Korisnik samostalno snosi te troškove, i nema pravo da potražuje dodatna sredstva od Eko – fonda.
– Podnosilac prijave nema pravo da nakon ponešenog zahtjeva vrši izmjene mjere ili mjera za koje se prijavio;
– Jedinične cijene materijala, opreme i izvođenja radova za realizaciju mjera energetske efikasnosti moraju biti u skladu sa trenutnim tržišnim cijenama. Eko – fond zadržava pravo ograničavanja maksimalne jedinične cijene, u skladu sa drugim dobijenim fakturama, predatoj tehničkoj i finansijskoj dokumentaciji za refundaciju troškova od strane svih korisnika i prikupljenih ponuda od strane pravnih lica koja se profesionalno bave izvođenjem radova na primjeni mjera energetske efikasnosti. Pri realizaciji mjera ugradnje sistema za grijanje na moderne oblike biomase (Mjera 5) ili ugradnje visokoefikasne toplotne pumpe za grijanje objekta (Mjera 6) korisnici koji nemaju razveden sistem grijanja, moraju sami investirati u razvod mreže grijanja u stambenom objektu i grejna tijela. U okviru Mjera 5 i 6 sufinansiraće se samo ugradnja peći/kotla ili toplotne pumpe, uz prateće radove (spremnik tople vode, prilagođavanje cijevne mreže, ventili, dimnjaci i sl.)
– U cilju sprečavanja duplog finansiranja, korisnici kojima su već odobrena bespovratna finansijka sredstva, kroz prethodne konkurse Eko-fonda, shodno ovom Javnom konkursu ne mogu ostvariti pravo za dodjelu subvencija za istu mjeru/e energetske efikasnosti i obnovljivih izvora energije;
– UPLATA PREMA IZVOĐAČU / DOBAVLJAČU MORA BITI IZVRŠENA SA BANKOVNOG RAČUNA NAVEDENOG U PRIJAVNOJ DOKUMENTACIJI I KORISNIČKOM NALOGU PODNOSIOCA PRIJAVE. UPLATA MOŽE BITI IZVRŠENA VIRMANSKI ILI PUTEM ELEKTRONSKOG BANKARSTVA.
VII VRSTA I VISINA SREDSTAVA EKO-FONDA
Ukupan budžet javnog konkursa iznosi 350.000 €.
Za fizička lica koja ostvare pravo na dodjelu subvencije, Eko-fond snosi obavezu plaćanja poreza na dohodak fizičkih lica, shodno članu 37n i 50d, Zakona o porezu na dohodak fizičkih lica (prečišćen tekst Zakona objavljen u Službenom listu Crne Gore br. 088/24 od 13.09.2024).
Nivo podsticaja i maksimalni iznos bespovratnih finansijskih sredstava po mjerama, dat je u tabeli ispod:
r.br. | NAZIV MJERE | NIVO PODSTICAJA
(%) |
MAKSIMALNI
IZNOS PODSTICAJA (€) |
1 | Ugradnja termoizolacije na fasadi stambenog objekta | 30 % | 25€ / m2 |
2 | UGRADNJA TERMOIZOLACIJE NA TAVANU ILI KROVU OBJEKTA | 30 % | 25€ / m2 |
3 | UGRADNJA TERMOIZOLACIJE NA PODU NA TLU ILI PREMA NEGRIJANOM PODRUMU | 30 % | 25€ / m2 |
4 | UGRADNJA ENERGETSKI EFIKASNE FASADNE STOLARIJE (DRVO, ALU I PVC) | 30 % | 250€ / m2 |
5 | UGRADNJA PEĆI I KOTLOVA NA DRVNU BIOMASU (PELET / BRIKET) ZA GRIJANJE OBJEKTA | 50 % | 3000 € |
6 | UGRADNJA VISOKOEFIKASNIH TOPLOTNIH PUMPI ZA GRIJANJE OBJEKTA | 30 % | 2500 € |
7 | UGRADNJA SOLARNIH KOLEKTORA ZA GRIJANJE OBJEKTA I / ILI ZAGRIJAVANJE VODE | 30 % | 300 € po m²
apsorpcione površine solarnih kolektora |
8 | UGRADNJA FOTONAPONSKIH SISTEMA ZA PROIZVODNJU ELEKTRIČNE ENERGIJE – „OFF GRID“ | 30 % | 600 € po 1 kVA
instalisane nominalne snage fotonaponskih modula |
Jedan podnosilac prijave može podnijeti jedan zahtjev za jednu ili više mjera i to isključivo za jedan objekat.
Maksimalni iznos bespovratnih finansijskih sredstava koji se može dodijeliti jednom korisniku predstavlja zbir pojedinačnih makismalnih iznosa po mjerama za koje se korisnik prijavio.
VIII PRIHVATLJIVE AKTIVNOSTI U OKVIRU JAVNOG KONKURSA
MJERA 1 – Ugradnja termoizolacije na fasadi stambenog objekta
Bespovratna finansijska sredstva dodjeljuju se za nabavku i ugradnju DEMIT fasadnog sistema sa termoizolacijom debljine 8cm u I i II klimatskoj zoni, odnosno 10cm u III klimatskoj zoni. Makismalna toplotna provodljivost iznosi 0,039 W/mK za EPS i XPS odnosno 0,035 W/mK za kamenu mineralnu vunu. Sredstva se mogu dodijeliti za izvođenje radova na postojećim objektima koji nemaju fasadu sa termoizolacijom. Radovi se moraju izvesti na cjelokupnom objektu – po visini i širini objekta. Parcijalno izvođenje fasaderskih radova na dijelovima objekta (npr. na jednoj etaži), nije dozvoljeno.
Prihvatljive aktivnosti i troškovi:
– kupovina i ugradnja kompletnog fasadnog sistema sa termoizolacijom;
– kupovina i ugradnja termoizolacije cokle (donjeg dijela fasade) ili zida prema tlu;
– kupovina i ugradnja fasadnog materijala bez termoizolacije na djelovima objekta koji ne zahtijevaju termoizolaciju – ispusti, grede, stubovi, zidane ograde, spoljašnja stepeništa i dr;
– montaža i demontaža fasadne skele;
– uklanjanje i izravnanje postojećeg maltera ili drugih materijala na spoljašnjim zidovima;
– ugradnja verikalne hidroizolacije na cokli objekta;
– demontaža i/ili ponovna montaža oluka na objektu i drugih elemenata na fasadi npr. klime i nosači klima, antene i sl.;
– demontaža starih prozorskih solbanka (okapnica) i ugradnja novih;
– ostali troškovi logično povezani sa realizacijom mjere.
MJERA 2 – Ugradnja termoizolacije na tavanu ili krovu objekta
Bespovratna finansijska sredstva dodjeljuju se za nabavku i ugradnju termoizolacije ravnog krova, kosog krova ili plafona prema negrijanom prostoru – potkrovlju ili tavanu. Debljina termoizolacije u I i II klimatskoj zoni iznosi 10cm, a u III klimatskoj zoni 12cm. Makismalna toplotna provodljivost iznosi 0,039 W/mK za EPS i XPS odnosno 0,035 W/mK za kamenu mineralnu vunu.
Prihvatljive aktivnosti i troškovi:
– kupovina i ugradnja termoizolacije;
– kupovina i ugradnja parne brane, paropropusne i vodonepropusne folije;
– izvođenje završne obloge – gipsani plafoni sa molerajom, drvena obloga, i sl.;
– za ravne krovove – uklanjanje starih slojeva i ugradnja nove hidroizolacije;
– ostali troškovi logično povezani sa realizacijom mjere.
MJERA 3 – Ugradnja termoizolacije na podu na tlu ili prema negrijanom podrumu
Bespovratna finansijska sredstva dodjeljuju se za nabavku i ugradnju termoizolacije na podovima na tlu ili iznad negrijanog prostora – podruma. Debljina termoizolacije za sve klimatske zone iznosi 8cm. Makismalna toplotna provodljivost iznosi 0,039 W/mK za EPS i XPS odnosno 0,035 W/mK za kamenu mineralnu vunu.
Prihvatljive aktivnosti i troškovi:
– kupovina i ugradnja termoizolacije;
– uklanjanje postojećih slojeva poda;
– izrada hidroizolacije;
– ostali troškovi logično povezani sa realizacijom mjere.
Klimatske zone su zavisne od lokacije i utvrđene su u Pravilniku o minimalnim zahtjevima energetske efikasnosti zgrada (Sl. list Crne Gore br. 47/2024):
I zona (Bar, Budva, Danilovgrad, Herceg Novi, Kotor, Podgorica, Tivat, Tuzi, Ulcinj, Zeta);
- II zona (Nikšić i Cetinje);
- III zona (Andrijevica, Berane, Bijelo Polje, Gusinje, Žabljak, Kolašin, Mojkovac, Petnjica, Plav, Plužine, Pljevlja, Rožaje, Šavnik).
MJERA 4 – Ugradnja energetski efikasne fasadne stolarije (DRVO,ALU i PVC)
Bespovratna finansijska sredstva dodjeljuju se za ZAMJENU POSTOJEĆIH vertikalnih i krovnih prozora, balkonskih vrata i fiksnih spoljašnjih staklenih površina, novim energetski efikasnim prozorima. Nova stolarija koja se ugrađuje na objektu mora biti od profila sa prekinutim termičkim mostom, sa minimalno dvostrukim paketom stakla debljine 24mm (4+16+4), kvalitetnim okovom i minimum dvije zaptivne gumene trake i to jednom po obimu rama, a jednom po obimu krila. Koeficijent prolaza toplote za profile treba da bude Uf≤ 1.3W/m²K, a za staklo paket Ug≤ 1.60W/m²K. Finalni proizvod koji se isporučuje na objekat treba da bude sertifikovan u skladu sa EN 12207, EN12208, EN12210.
Prihvatljive aktivnosti i troškovi:
– uklanjanje postojećih prozora i nabavka i ugradnja novih;
– nabavka i ugradnja roletni;
– nabavka i ugradnja unutrašnjih zasjena za krovne prozore;
– nabavka i ugradnja prozorskih solbanka i drugih neophodnih opšiva;
– nabavka i ugradnja unutrašnjih prozorskih klupica;
– obrada spoljašnjih i unutrašnjih špaletni;
– ostali troškovi logično povezani sa realizacijom mjere.
MJERA 5 – Ugradnja peći i kotlova na drvnu biomasu (pelet / briket) za grijanje objekta
Bespovratna finansijska sredstva dodjeljuju se za zamjenu postojećih ili nabavku i ugradnju novih peći i kotlova na drvnu biomasu. Sistem grijanja na biomasu mora da obezbijedi direktnu konverziju goriva u toplotnu energiju, koja se koristi za zagrijavanje objekta. Ovakav sistem grijanja je predviđen isključivo za sagorijevanje modernih oblika biomase – drvni briketi ili peleti. Snaga prihvatljive peći/kotla za grijanje pojedinačnih stambenih objekata (domaćinstava) može biti od 5 do 50 kW. Minimalna efikasnost prihvatljivog kotla/peći ne smije biti manja od 70% za drvne brikete, niti manja od 80% za drvne pelete. Provjera efikasnost kotla/peći mora biti izvršena u skladu sa EN303-5 ili drugim priznatim standardom. Zaštita od pojave povratka plamena ka rezervoaru (burn-back protection) se mora obezbijediti kako bi se izbjegla mogućnost zapaljivanja goriva u sistemu za napajanje gorivom i u skladištu goriva. Kotao/peć za grijanje na biomasu mora biti proizveden u skladu sa standardima EN 12809 i EN 303-5.
Prihvatljive aktivnosti i troškovi:
– uklanjanje postojećeg generatora toplote;
– nabavka i ugradnja novog kotla/peći;
– nabavka i ugradnja neophodnih komponenti za funkcionisanje sistema (prilagođavanje cijevne mreže, ventili, dimnjaci i sl);
– ostali troškovi logično povezani sa realizacijom mjere.
U prihvatljive aktivnosti i troškove ne spada nabavka i ugradnja grejnih tijela (npr. radijatora i sl.) kao ni razvod cijevne mreže, podnog grijanja i sl. U objektima mora postojati razveden centralni sistem grijanja (radijatorska mreža, podno grijanje i sl.), kako bi se nabavka i ugradnja kotla ili peći smatrala opravdanom. Ukoliko u objektu ne postoji razveden centralni sistem grijanja (radijatorska mreža, podno grijanje i sl.) korisnik je dužan da isti ugradi do momenta podnošenja zahtjeva za isplatu Eko-fondu, kako bi ostvario pravo na bespovratna finansijska sredstva.
MJERA 6 – Ugradnja visokoefikasnih toplotnih pumpi za grijanje objekta
Bespovratna finansijska sredstva dodjeljuju se za zamjenu postojećih ili nabavku i ugradnju novih visokoefikasnih toplotnih pumpi (vazduh-voda) za grijanje objekta, sa električnim pogonom u split ili monoblok varijanti i dodatnim električnim grijačem (backup heater). Sistem grijanja sa visokoefikasnom toplotnom pumpom podrazumijeva postojanje komponenti potrebnih za normalno funkcionisanje sistema i normalan rad opreme. Sve komponente sistema za grijanje sa visokoefikasnom toplotnom pumpom moraju biti konstruisane na način da izdrže radne temperature i maksimalni radni pritisak kojim mogu biti izložene. Snaga prihvatljive toplotne pumpe za grijanje pojedinačnih stambenih objekata (domaćinstava) može biti od 4 do 16 kW. Minimalni iznos sezonske energetske efikasnosti toplotne pumpe za grijanje objekta SCOP (kW/kW), za temperaturu polaza vode od 35 °C treba da je ≥ 3.50, odnosno za temperaturu polaza vode od 55 °C, SCOP ≥ 2.83.
Sve komponente sistema za grijanje sa visokoefikasnom toplotnom pumpom moraju biti u skladu sa međunarodnim standardima, uključujući i standarde koja se tiču bezbjednosti korisnika (bezbjednost od električnog udara, sigurnost, porast pritiska).
Visokoefikasna toplotna pumpa mora imati CE oznaku (CE oznaka je deklaracija kojom proizvođač potvrđuje da proizvod ispunjava sve odgovarajuće odredbe relevantnog EU zakonodavnog okvira).
Prihvatljive aktivnosti i troškovi:
– uklanjanje postojećeg generatora toplote;
– nabavka i ugradnja visokoefikasne toplotne pumpe za grijanje objekta;
– nabavka i ugradnja neophodnih komponenti za funkcionisanje sistema (prilagođavanje cijevne mreže, ventili, i sl);
– ostali troškovi logično povezani sa realizacijom mjere.
U prihvatljive aktivnosti i troškove ne spada nabavka i ugradnja grejnih tijela (npr. radijatora i sl.) kao ni razvod cijevne mreže, podnog grijanja i sl. U objektima mora postojati razveden centralni sistem grijanja (radijatorska mreža, podno grijanje i sl.), kako bi se nabavka i ugradnja toplotne pumpe smatrala opravdanom. Ukoliko u objektu ne postoji razveden centralni sistem grijanja (radijatorska mreža, podno grijanje i sl.) korisnik je dužan da isti ugradi do momenta podnošenja zahtjeva za isplatu Eko-fondu, kako bi ostvario pravo na bespovratna finansijska sredstva.
MJERA 7 – Ugradnja solarnih kolektora za grijanje objekta i / ili zagrijavanje vode
Bespovratna finansijska sredstva dodjeljuju se za zamjenu postojećih ili nabavku i ugradnju novih solarnih kolektora za grijanje objekta i/ili vode. Solarni kolektori mogu biti ravni pločasti ili vakuumski cijevni. Solarni kolektori moraju imati Solar Keymark sertifikat sa pripadajućim izvještajem. Optički stepen korisnosti kolektora (ErP vrijednost) mora biti ηo ≥ 70% (efikasnost kolektora kada je temperatura kolektora jednaka spoljnoj temperaturi). Solarni kolektori moraju imati Solar Keymark sertifikat sa pripadajućim izvještajem prema EN 12975, EN 12976, izvještajem o ispitivanju prema EN ISO 9806 koji moraju biti navedeni u samom sertifikatu i koji dokazuju navedene karakteristike date na osnovu ispitivanja prema površini. (Solar Keymark je sertifikat jedinstveno namijenjen za: solarne termalne kolektore – zasnovane na standardu serije EN 12975 i fabrički proizvedene solarne termalne sisteme – zasnovane na standardu serije EN12976). Materijal okvira kolektora od aluminijskog profila. Minimalna klasa energetske efikasnosti spremnika/bojlera je B, sa maksimalnom zapreminom od 500 L.
Prihvatljive aktivnosti i troškovi:
– nabavka i ugradnja solarnih kolektora;
– nabavka i ugradnja cijevnog razvoda za solarni fluid sa neophodnom opremom (solarna pumpna grupa, solarni upravljački modul, membranska ekspanziona posuda, sigurnosni ventili, zaporni ventili, senzori i ostala armatura neophodna za ispravan rad sistema, spremnik/bojler za STV, cijevni razvod za toplu vodu do izlivnih mjesta);
– elktrične i mašinske instalacije potrebne za aktivaciju, rad i upravljanje sistemom;
– ostali troškovi logično povezani sa realizacijom mjere.
Ukoliko se sistem solarnih kolektora koristi za grijanje objekta, u prihvatljive aktivnosti i troškove ne spada nabavka i ugradnja grejnih tijela (npr. radijatora i sl.) kao ni razvod cijevne mreže, podnog grijanja i sl. U objektima mora postojati razveden centralni sistem grijanja (radijatorska mreža, podno grijanje i sl.), kako bi se nabavka i ugradnja toplotne pumpe smatrala opravdanom. Ukoliko u objektu ne postoji razveden centralni sistem grijanja (radijatorska mreža, podno grijanje i sl.) korisnik je dužan da isti ugradi do momenta podnošenja zahtjeva za isplatu Eko-fondu, kako bi ostvario pravo na bespovratna finansijska sredstva.
MJERA 8 – Ugradnja fotonaponskih sistema za proizvodnju električne energije – „off grid“
Bespovratna finansijska sredstva dodjeljuju se za ugradnju novih fotonaponskih sistema za proizvodnju električne energije sa skladišenjem – „off grid“ sistem.
Fotonaponski paneli (moduli) moraju da ispunjavaju sljedeće tehničke zahtjeve:
– Nazivna snaga fotonaponskog modula je minimum 450 Wp
– Efikasnost modula pri standardnim uslovima testiranja (STC): ne manja od 21 %
– Materijal okvira: anodizovani aluminijum
– Fotonaponski modul treba da je pokriven kaljenim staklom sa antireflektujućim slojem
– Dopušteno opterećenje snijeg/vjetar: ne slabije od 5300 Pa / 2300 Pa
– Izdržljivost na grad, ne slabije od: prečnik 25 mm pri brzini od 80 km/h
– Temperaturni opseg: ne slabiji od – 30 °C do + 50 °C
– Garantovana efikasnost PV modula nakon 10 godina: ne manje od 91 % nazivne efikasnosti
– Garantovana efikasnost PV modula nakon 25 godina: ne manje od 82 % nazivne efikasnosti.
Invertor mora da ispunjava sljedeće tehničke zahtjeve:
– OFF GRID inverter (12,24,48 VDC/230V AC)
– Zaštita od kratkog spoja na izlazu
– Zaštita od preopterećenja
– Zaštita od previsokog napona baterije
– Zaštita od preniskog napona baterije
– Zaštita od previsoke temperature
– Izlazni napon 230VAC
– Integrisani monitoring i komunikacioni interfejs
– Orman je napravljen od poliestera u skladu sa IEC 62208 i IEC-60529; 0,4kV; stepena zaštite IP65.
– Automatski prekidači moraju biti u skladu sa standardom IEC/EN 60947-2.
– Potrebno je koristiti kablove koji su posebno prilagođeni upotrebi za instalacije fotonaponskih sistema a testirani su prema standardima: EN 60332-1-2, EN 50267-1-2, EN 50267-2-2 i EN 60216.
Baterija mora da ispunjava sljedeće tehničke zahtjeve:
– VRLA tehnologija (AGM i GEL baterije) ili litijumska tehnologija
– Bez održavanja
– Da imaju nisko samopražnjenje (manje od 2%/mjesecu na 20 C°)
– Životni vijek na temperaturi od 20 C° minimum 7 godina
– Broj ciklusa (pražnjenje/punjenje) veći od 300.
Prihvatljive aktivnosti i troškovi:
– nabavka i ugradnja fotonaponskih panela (modula) i noseće konstrukcije modula;
– nabavka i ugradnja invertora;
– DC i AC kablovski razvod;
– nabavka i ugradnja AC ormana fotonaponskog sistema;
– nabavka i ugradnja baterije;
– ostali troškovi logično povezani sa realizacijom mjere.
IX NEPRIHVATLJIVE AKTIVNOSTI U OKVIRU PROGRAMA
Bespovratna finansijska sredstva opredijeljena ovim javnim konkursom NE MOGU se koristiti za nabavku polovne opreme i retroaktivno pokrivanje troškova.
Individualni stambeni objekti – kuće i stanovi unutar objekata kolektivnog stanovanja koji NISU prihvatljivi za sufinansiranje putem Javnog konkursa su:
– Kuće i stanovi unutar objekata kolektivnog stanovanja koji su devastirani;
– Kuće i stanovi unutar objekata kolektivnog stanovanja koji su strukturalno neispravni, tj. imaju veća strukturalna oštećenja koja mogu ugroziti integralnu stabilnost objekta nakon implementacije mjera poboljšanja energetske efikasnosti;
– Kuće i stanovi unutar objekata kolektivnog stanovanja koji su novije gradnje koji ispunjavaju minimalne zahtjeve za energetskim karakteristikama zgrada propisane Pravilnikom o minimalnim zahtjevima energetske efikasnosti zgrada – osim u slučaju prijave za zamjenu neefikasnih sistema grijanja ili ugradnje solarnog sistema za zagrijavanje vode ili ugradnje fotonaponskog sistema za sopstvene potrebe;
– Kuće i stanovi unutar objekata kolektivnog stanovanja koji su u suvlasništvu, a za koje nije moguće pribaviti izjavu/saglasnosti svih suvlasnika istog;
– Kuće i stanovi unutar objekata kolektivnog stanovanja koji su u izgradnji.
NIJE PRIHVATLJIVO VRŠENJE UPLATE PREMA IZVOĐAČU/DOBAVLJAČU U GOTOVINI.
X POTREBNA DOKUMENTACIJA I PODACI ZA PODNOŠENJE PRIJAVE
- PODACI O PODNOSIOCU PRIJAVE – unijeti elektronski, prilikom kreiranja korisničkog naloga na portalu Eko-fonda: portal.eko-fond.co.me Podaci se evidentiraju kao sastavni dio prijave;
- IZJAVA O SAGLASNOSTI SA DEFINISANIM USLOVIMA – Prilikom elektronskog podnošenja prijave putem portala Eko-fonda, podnosilac prijave je obavezan da potvrdi saglasnost sa navedenim uslovima, označavanjem posebnog polja (checkobox).
Izjavom se Podnosilac prijave obavezuje i potvrđuje:
a)da je, pod punom ličnom, materijalnom i krivičnom odgovornošću odgovoran za tačnost, vjerodostojnost i međusobnu usaglašenost unešenih podataka, priloženih dokumenata i fotografija;
b)da je saglasan i da prihvata navedene uslove, zahtjeve, rokove i procedure predviđene ovim Javnim konkursom i pratećom dokumentacijom konkursa;
c)da će obezbijediti finansijska sredstva potrebna za realizaciju i završetak radova na objektu;
d)da će, po potrebi, omogućiti nesmetan pristup objektu zaposlenima Eko-fonda, u bilo kom trenutku tokom i/ili nakon realizacije aktivnosti;
e)da će, na eventualni zahtjev Eko-fonda, pružiti potrebne informacije o utrošku energije, ili druge podatke relevantne za sprovedenu mjeru poboljšanja energetske efikasnosti.
- FOTOKOPIJA LIČNE KARTE – Obostrano skenirana lična karta. – OBAVEZAN DOKUMENT ZA SVE PODNOSIOCE PRIJAVA;
- DOKAZ O POSJEDOVANJU BANKOVNOG RAČUNA – Dokument izdat i ovjeren od strane banke u kojoj podnosilac prijave ima otvoren račun. – OBAVEZAN DOKUMENT ZA SVE PODNOSIOCE PRIJAVA;
- LIST NEPOKRETNOSTI ILI POSJEDOVNI LIST za objekat naveden u prijavi, ne stariji od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva. List nepokretnosti ili posjedovni list mogu biti preuzeti sa eKatastra Uprave za nekretnine Crne Gore. – OBAVEZAN DOKUMENT ZA SVE PODNOSIOCE PRIJAVA;
- DOKAZ O ODOBRENOJ LEGALIZACIJI BESPRAVNO SAGRAĐENOG OBJEKTA – OBAVEZAN DOKUMENT ZA PODNOSIOCE PRIJAVA KOJI U LISTU NEPOKRETNOSTI UOPŠTE NEMAJU EVIDENTIRAN OBJEKAT ZA KOJI PODNOSE PRIJAVU ILI IMAJU EVIDENTIRAN BESPRAVNO SAGRAĐEN OBJEKAT – bez građevinske i/ili upotrebne dozvole, odnosno bez prijave građenja i/ili konačnog izvještaja stručnog nadzora;
- OBRAZAC 1 – IZJAVA O SAGLASNOSTI VLASNIKA stambenog objekta – kuće ili stana. Ovom izjavom vlasnik objekta daje saglasnost podnosiocu prijave da se mogu izvoiti radovi na objektu odnosno ugraditi oprema u objekat. Dokument mora biti ovjeren od strane notara, nadležnog suda ili opštine – OBAVEZAN DOKUMENT ZA PODNOSIOCE PRIJAVA KOJI NISU VLASNICI OBJEKTA.
- OBRAZAC 2 – IZJAVA O SAGLASNOSTI SUVLASNIKA objekta – kuće ili stana. Ovom izjavom suvlasnik objekta daje saglasnost podnosiocu prijave (korisniku ili drugom suvlasniku objekta) da se mogu izvoditi radovi na objektu odnosno ugraditi oprema u objekat. Dokument mora biti ovjeren od strane notara, nadležnog suda ili opštine – OBAVEZAN DOKUMENT ZA PODNOSIOCE PRIJAVA KOJI NISU VLASNICI OBJEKTA UOPŠTE ILI U OBIMU PRAVA 1/1 (VLASNIŠTVO 100%);
- PONUDA / PREDRAČUN ZA IZVOĐENJE RADOVA I / ILI UGRADNJU UREĐAJA SA ISKAZNIIM PDV-om – Dokument mora biti ovjeren pečatom i potpisom Izvođača radova / Dobavljača, kojeg je podnosilac prijave izabrao. – OBAVEZAN DOKUMENT ZA SVE PODNOSIOCE PRIJAVA;
- ATESTNO – TEHNIČKA DOKUMENTACIJA MATERIJALA I OPREME – Podnosilac prijave ovu dokumentaciju dobija od Izvođača radova / Dobavljača kojeg je izabrao. – OBAVEZAN DOKUMENT ZA SVE PODNOSIOCE PRIJAVA;
- OBRAZAC 3 – FOTO DOKUMENTACIJA POSTOJEĆEG STANJA OBJEKTA. Fotografije se kreiraju tako što se objekat fotografiše spolja iz svih uglova na način da se može sagledati čitav objekat po visini i širini. Dodatno, fotografišu se izbliza i/ili u unutrašnjosti objekta, detalji koji su bitni za realizaciju mjere, npr: prozori i vrata koji se mijenjaju, postojeći sistem grijanja koji se mijenja, ili mjesto ugradnje novog sistema grijanja, postojeći sistem razvedene mreže centralnog grijanja, krov, pod, tavan itd. Suština je da se sa fotografija jasno može utvrditi postojeće stanje objekta i/ili uređaja i opreme, kojim se opravdava prijava za određenu mjeru. – OBAVEZAN DOKUMENT ZA SVE PODNOSIOCE PRIJAVA. DOKUMENT MORA BITI OVJEREN SVOJERUČNIM POTPISOM PODNOSIOCA PRIJAVE.
Navedeni podaci za prijavu se unose isključivo ONLINE, i u pdf formatu, na portalu Eko-fonda dostupnom na adresi: portal.eko-fond.co.me
XI POTREBNA DOKUMENTACIJA ZA PODNOŠENJE ZAHTJEVA ZA ISPLATU
- OBRAZAC 4 – ZAHTJEV ZA ISPLATU – Podnosioci prijava kojima budu odobrena bespovratna finansijska sredstva, dužni su da po završetku aktivnosti, Eko-fondu upute Zahtjev za isplatu odobrenih sredstava, kojim ujedno potvrđuju da su radovi završeni. DOKUMENT MORA BITI OVJEREN SVOJERUČNIM POTPISOM PODNOSIOCA PRIJAVE.
- FISKALIZOVANI RAČUN (FAKTURA) – Fiskalizovan račun na ime korisnika, sa prikazanom ukupnom vrijednosti radova I datumom izdavanja računa.
- DOKAZ O IZVRŠENOJ UPLATI – Dokaz u vidu izvoda iz bankovnog računa, potvrde banke o uplati, uplatnice/priznanice ili drugi odgovarajući dokaz.
- OBRAZAC 5 – FOTO DOKUMENTACIJA U TOKU IZVOĐENJA RADOVA – Fotografije se kreiraju tako što se objekat fotografiše spolja iz svih uglova na način da se može sagledati čitav objekat po visini i širini. Dodatno, fotografišu se izbliza i/ili u unutrašnjosti objekta, detalji u toku izvođenja radova, npr: demontaža prozora i vrata koji se mijenjaju, postupak ugradnje novih; demontaža postojećeg sistema grijanja i ugradnja novog; uklanjanje postojećih slojeva krova, poda, tavana i radovi na ugradnji termoizolacije, i drugih slojeva. Suština je da se sa fotografija jasno može utvrditi tok aktivnosti na realizaciji mjere za koju se Korisnik prijavio. DOKUMENT MORA BITI OVJEREN SVOJERUČNIM POTPISOM PODNOSIOCA PRIJAVE.
- OBRAZAC 6 – FOTO DOKUMENTACIJA REALIZOVANOG STANJA – Fotografije se kreiraju tako što se objekat fotografiše spolja iz svih uglova na način da se može sagledati čitav objekat po visini i širini. Dodatno, fotografišu se izbliza i/ili u unutrašnjosti objekta, detalji nakon završenih radova, npr: ugrađeni prozori i vratai; ugrađeni sistema grijanja; pod, tavan, krov itd. Suština je da se sa fotografija jasno može utvrditi da su aktivnosti na realizaciji mjere za koju se Korisnik prijavio u potpunosti izvedeni. DOKUMENT MORA BITI OVJEREN SVOJERUČNIM POTPISOM PODNOSIOCA PRIJAVE.
Obrasci zahtjeva za isplatu, kao i izvještaja sa foto dokumentacijom, sastavni su dio dokumentacije Javnog konkursa, i mogu se preuzeti sa sajta ili portala Eko-fonda.
XI Kriterijumi za vrednovanje prijava
Sva zainteresovana punoljetna fizička lica koja dostave potpunu prijavu za učešće na javnom konkursu i ispune sve uslove predviđene ovim Javnim konkursom ostvaruju pravo na učešće, do završetka javnog konkursa i/ili utroška sredstava iz budžeta Javnog konkursa.
Prijave se obrađuju po redosledu kompletnog i urednog prijema, putem elektronskog sistema portala Eko-fonda. Sistem automatski evidentira datum i vrijeme kada je prijava kompletirana i zvanično predata.
Prijave koje nisu potpune, nisu podnesene u predviđenom obliku ili ne ispunjavaju uslove ovog konkursa, biće odbijene bez mogućnosti dopune.
Odluke o odabiru korisnika i Odluke o odbijanju, biće objavljene na internet stranici Eko-fonda: www.eko-fond.co.me
XII NAČIN I ROK PODNOŠENJA PRIJAVE
Zainteresovana fizička lica podnose prijave isključivo elektronski, putem portala Eko – fonda, dostupnog na internet adresi: portal.eko-fond.co.me
Uputstvo za prijavu:
- Registracija naloga:
- Odaberite opciju “FIZIČKO LICE”.
- Popunite obavezna polja sa potrebnim podacima.
- Potvrdite saglasnost sa uslovima privatnosti.
- Napomena: Podnosioci prijava koji od ranije imaju kreiran korisnički nalog, isti mogu iskoristiti za podnošenje zahtjeva.
- Potvrda registracije:
- Nakon registracije, na portalu će se prikazati obavještenje o uspješnoj registraciji naloga.
- Na Vašu email adresu biće poslati pristupni podaci: korisničko ime, lozinka, i link za pristup portalu.
- Verifikacija naloga:
- Prijavite se na portal koristeći dobijeno korisničko ime i lozinku.
- Na email će Vam stići verifikacioni kod.
- Unesite verifikacioni kod u predviđeno polje ispod dugmeta “Prijava” i kliknite na to dugme da pristupite portalu.
- Podnošenje zahtjeva:
- Jedan po jedan, priložite sve zahtijevane dokumente i unesite tražene podatke.
- Nakon što su svi dokumenti priloženi, kliknite na zeleno dugme “Podnesi zahtjev”.
- Prihvatite navedene uslove i kliknite na plavo dugme “Podnesi zahtjev”.
- Portal će Vas obavijestiti da je Vaš zahtjev uspješno podnijet.
Detaljna uputsva o kreiranju korisničkog naloga i podnošenju zahtjeva mogu se preuzeti sa sajta ili portala Eko-fonda.
Podnošenje prijava građana počinje danom objavljivanja javnog konkursa – 19.05.2025. god. i traje 45 dana – do 03.07.2025.god. do 15h ili do utroška raspoloživih sredstava, u zavisnosti od toga koji uslov prije nastupi.
Realizacija aktivnosti (izvođenje radova i/ili ugradnja opreme) za koje se mogu dodijeliti bespovratna finansijska sredstva po ovom javnom konkursu, počinje danom objavljivanja javnog konkursa – 19.05.2025. god. i traje do 31.08.2025.god.
XIII Zaključivanje Ugovora o namjenskom korišćenju sredstava
Eko-fond će sa podnosiocima prijave koji ispune uslove javnog konkursa potpisati Ugovor o namjenskom korišćenju sredstava.
Ugovorom se uređuju prava i obaveze strana potpisnica, način praćenja realizacije aktivnosti i namjenskog korišćenja sredstava, te ostala međusobna prava i obaveze korisnika i Eko-Fonda.
XIV Ostale informacije
Izrazi koji se u ovom javnom konkursu koriste za fizička lica u muškom rodu obuhvataju iste izraze u ženskom rodu.
Sve aktivnosti Korisnika u realizaciji mjera poboljšanja energetske efikasnosti u domaćinstvima moraju biti u skladu sa važećom zakonskom regulativom koja reguliše oblast izgradnje objekata.
Svi materijali i oprema koji se ugrađuju na objektima, moraju biti u skladu sa relevantim EN, MEST, ISO standardima, i bezbjedni po život i zdravlje ljudi.
Ovaj Javni konkurs objavljen je u dnevnim novinama „Pobjeda“, „Vijesti“ i „Dan“, i na internet stranici Eko-fonda (www.eko-fond.co.me).
Dostavljanjem dokumentacije i prijavom na ovaj Javni konkurs, podnosilac prijave daje odobrenje Eko-fondu da osnovne podatke o njemu i njegovim aktivnostima može obrađivati za dalje potrebe sprovođenje Programa kao i objaviti na Internet stranici Eko-fonda i u drugim izvještajima.
Dodatne informacije mogu se dobiti na telefon: +382 67 022 540 (Krstina Rovčanin – Saradnica za odnose sa javnošću) ili e-poštom na adresu: krstina.rovcanin@eko-fond.co.me svakog radnog dana u periodu od 07h do 15h.